Alla inlägg den 21 juni 2009

Av Inger - 21 juni 2009 23:58

Minns du allt du gjorde när du var liten på sommaren? Eller kanske nästan allt?


Jag tillbringade alla mina somrar i vår lilla stuga i Ydre. Stugan låg nära en sjö så man behövde bara gå ut genom grinden, ta 3-4 steg över vägen och så var man på bryggan. Det låg sommarstugor utmed vägen och sjön som ett pärlband. Många av dom som hade stugorna var släktingar till mig, men där fanns även andra familjer med barn i min ålder. Så lekkamrater fattades det inte.

Så vad lekte man då? Tja...indianer och cowboys såklart. Vi gjorde egna pilbågar/pilar, egna pangpang osv för inte hade man så mycket köpleksaker då inte. Men av någon anledning så minns jag mest att somrarna var soliga! Så den mesta lektiden befanns vi oss i sjön. En sommar kostade vi på oss en gummibåt och den blev populär bland oss barn. Inte så vi åkte i båten utan den var mer som en badleksak för oss. Vi fångade fiskyngel i håvar som vi hade i hinkar ett tag innan de släpptes i igen. Hehe...jag minns när mor skulle lära mig simma. I början hade jag hela 3 simringar på mig och bokstavligt talat flöt ovanpå vattnet. *S* Sen minskade mor med en badring tills ingen återstod och jag kunde simma.

På sena eftermiddagen äntrade alltid brorsan och jag våra cyklar och cyklade bort till "broa" för att meta borre. Jag minns lukten av myggstift. När kvällen kom cyklade vi hem till stugan där mor hade eldat det varmt och sen spelade vi 500 tills det var dags att lägga sig.

Brorsan och jag ville tjäna pengar så vi samlade in olika insekter i glasburkar med lock som vi perforerat. Sen tog vi 5 öre i inträde till vårt lilla zoo. Rika blev vi ju inte men roligt hade vi desto mer. :)

I vedboden fanns det plats för ett stort skåp. Där hade jag mitt "leke" där jag lagade låtsasmat av det man hittade i naturen.

Riktigt heta dagar låg mor och jag på gräsmattan och lekte "tupp, höna eller kyckling" med grässtråna. Vet ni vilken lek jag menar?

Ibland åskade det och min mor var rädd för åskan. På dagtid gick det an...då satt vi bara där i stugan och väntade ut åskan. Oftast kom mors syster in till oss eftersom hon visste att mor var rädd. Sen gick nästan alla i stugorna ut på vägen (efter åskan) för att dels kolla så ingen blixt slagit ner och dels för att det luktar så gott efter åska. Kom åskan på natten brukade mor rulla in mig i en filt och så gick vi över till hennes systers stuga. Där lades jag bland mina kusiner och kunde sova vidare.

Jag minns också att jag lekte med kottar! Jo faktiskt! Min mor mindes när hon gjorde det och så hjälptes vi åt att sätta tändstickor på kottarna och byggde upp en ladugård.


Nu har jag minns färdigt...för denna gång. Man blir så nostalgisk ibland och detta ville jag sätta på pränt.

Presentation

Omröstning

En enkel fråga...Är du man eller kvinna som läser min blogg?
 Man
 Kvinna

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards