Alla inlägg under september 2010

Av Inger - 27 september 2010 01:10

Det blev en trevlig helg. Igår lördag var jag i Önnarp...min barndomshem. Där bodde far, mor, bror och jag mina första 3 år. Sen skildes mor och far och vi flyttade till stan. Men pappa bodde ju kvar där liksom min farmor och farfar så jag tillbringade mycket tid där ändå.

Jag fick vara med om att hämta hem korna för mjölkning, åka hölass, plocka potäter, köra skit, leta efter kattungar mm. Jag fick äta havregrynsgröt trots att jag tyckte så illa om det. Det liksom stacks i munnen tyckte jag. Men för att göra farmor glad så tvingade jag i mig eländet.

När pappa också flyttade, flyttade farmor o farfar över till "vårt" hus och då kom min farbror och faster och 3 kusinflickor till det stora huset istället. Då fanns det även andra barn att leka med. Vi hoppade i höet och gjorde mor galen då jag hade stickade tröjor på mig =D....vi åkte skidor och spark på vintrarna, de försökte lära mig att mjölka kor för hand vilket inte gick så bra. Vi matade de nyfödda kalvarna med mjölk och ramlade nästan baklänges av knuffarna från de hungriga små liven. När det var sommar, gick vi med en korg fika till karlarna på åkern och det var nog det mysigaste av allt. Att sitta där vid åkern och äta bullar och dricka saft.

Det ploppar upp så mycket minnen och mitt uppräknande blir lite hoppigt.


Men jag önskar alla barn fick uppleva sådana somrar....och vintrar med för all del. Det fick jag göra....och mina barn också på sätt och vis.... Inte sitta inne med tv-spel som många får göra idag.


Ack dessa minnen....börjar bli gammal tro? ;P

Av Inger - 19 september 2010 23:30

Jag måste erkänna att jag trodde svenska folket hade mer vett och förstånd än vad valresultatet visade ikväll!! Hur tänkte de?


Jag är rädd....rädd för hur det ska bli nu i Sverige.

Läste nyss på Aftonbladet att folk i utlandet hånler över valresultatet i det helylle land som Sverige utgett sig för att vara.


Men det säger jag....kom inte sen och gnäll över att ni röstade så jävla galet. JAG röstade rätt!!   


(Det finns mycket mer jag skulle vilja säga här men....jag är för trött, rädd, arg, ilsken, förfärad osv för att kunna uttrycka mig så pass att inte fan själv kommer och tvättar min mun med tvål och vatten.)

Av Inger - 19 september 2010 01:21

Jag känner mig trött, vilsen och ensam. Kanske är det hösten....eller omgivningen....


En dag ska jag ta mig i kragen....bara inte idag.


Sen ska man rösta idag också.

Jag tänker rösta så som jag gjort alla andra gånger...men denna gång

gillar jag inte partiledaren. Förresten finns det inga partiledare som jag gillar. De är ena skithögar allihopa. Bara en massa käbbel och lova hit och lova dit. Samma sak som alla åren...inget nytt.


Ja jag är trött...

Av Inger - 14 september 2010 01:58

Idag var jag, dottern och svärsonen på en 3-timmars handledarkurs.

Så här efteråt är jag lite besviken på innehållet. Det mesta handlade om olika sätt att skydda sig i trafiken och det är ju bra. Likaså att man inte ska dricka alkohol och sen köra bil. Men det jag helst velat höra är hur man ska gå till väga när man ska hjälpa ungdomarna med de grundläggande sakerna: dragläge tex. Dottern har försökt så många gånger men får inte till det. Hur ska man lättast förklara hur det går till? Bl.a sånt hade jag velat gå igenom med körskoleläraren Mats. Han var förresten sååå lik Mark Harmon så jag bara väntade på en smack i bakhuvudet! =D De som ser NCIS på tv vet vad jag menar.

Nu har jag en bok att läsa igenom. En handledarbok. Mycket är ju nytt sen jag tog körkort för 29 år sedan. Trafikmärken tex.

Nu väntar vi bara på tillstånden, sen blir det köra av      

Av Inger - 13 september 2010 00:45

Äntligen har den nya datorn installerats och den gamla får stå och samla damm.

Men...allt är inte tjo och tjim bara för det. Jag gillar inte det nya tangentbordet. Det låter så förbaskat när jag skriver...knack knack knack. Tangenterna är stumma på något sätt.

Musen är värst....jag får så ont i handen av den för den är bredare än den gamle och scrollknappen sitter lite konstigt till för mitt långfinger. Jag vill ha tillbaka den gamla musen men det vill inte sonen. Nähäpp....


I morgon ska jag till handledarkursen med dotter och svärson. Är lite nervös inför den....fråga inte varför. Men jag har å andra sidan blivit lite asocial av mig och blir nervös när jag vet att jag ska iväg till något möte med "massa" folk. Tur då att jag inte ska vara ensam. Dotter och svärson känner mig rätt bra och vet hurdan jag är....på gott och ont ;P

Av Inger - 11 september 2010 22:33

Sen den gången vi i ilsträck fick åka med vår katt Jeppe till veterinären, har jag haft motorvägsångest. Den är hur knäpp som helst och jag fattar inte varför min kropp beter sig så dumt. De senaste gångerna jag kört på motorväg har det gått ganska så bra men idag var det tvärstopp! Kroppen vägrade helt enkelt.

Så fort jag kom upp på motorvägen så knöt sig höfterna på mig...liksom drog sig bakåt och jag kunde inte gasa. Bilen rullade i 70km/h på en motorväg och det är alldeles galet. Jag försökte intala mig att bilen INTE kommer att stegra sig för det är en av sakerna som jag får för mig. Det finns inte en chans att bilen ska stegra sig och slå runt men säg det till min knäppa fobi. Dessutom är motorvägen "för öppen"....som om jag led av torgskräck men bara när jag kör bil. Visst låter det konstigt? Men vad ska jag göra åt det? Jag har så många gånger....och även barnen....försökt inpränta sunt förnuft i mig om det men paniken kommer ändå. Som om kroppen och hjärnan lever sitt eget snedvridna liv.


Så idag fick jag helt enkelt köra av vägen ner mot Gyllene Uttern där jag stannade, klev ur bilen, gick en bit ifrån, tände en cigg och lipade! Jag vill inte känna så här!! Jag tycker ju om att åka iväg och komma ut lite grand. Jag vill kunna ställa upp för mina barn/svärson och skjutsa dom dit de vill, men varje gång de vill till tex Linköping eller Jönköping så knyter det sig för mig eftersom jag vet hurdan jag blir på de vägarna. Behöver jag kontakta en psykolog?


Iaf så var mina barn/svärson hur gulliga som helst mot mig, inga förebrående ord fast jag kände mig så dum som känner så här. Istället blev det stora kramen av dottern och killarna letade upp en annan väg vi kunde ta som gick parallellt med motorvägen. (Via internet på mobilen...eller GPS?) Den vägen var som en vanlig väg genom små byar och tog kanske lite längre tid....men paniken försvann och jag kunde njuta av körningen till Jönköping. =)


På IKEA var det mest dottern och svärsonen som handlade. Jag hittade bara några småsaker som tillsammans med alla presentkorten jag hade kostade mig en hundring. Bl.a köpte jag mig en hög pall som jag kan använda när jag är vid diskbänken. Då kan jag hålla på lite längre där utan att få ont i ryggen. Sen fann jag en ställning med korgar som jag vill ha i badrummet. Men det fick vänta för vi hade inte plats i bilen. Lunch åt vi också där....dottern bjöd...TACK!!   

Av Inger - 10 september 2010 00:16

Idag var jag tvungen att åka till stan och ränna. Sonen behövde demor för sin mage så det var bara att kuta till apoteket...ursäkta...drug store. Sen sprang jag in på bibban och lånade 4 böcker av Evanovich. De är roliga att läsa. Så var jag inne på Ica för att köpa onödiga saker.

Felet med mig är att jag inte kan gå i vanlig takt. Mina lungor och dåliga kondition gör att jag ska gå lugnt....men inte jag inte....jag knatar på som bara den. Jag behöver ju inte stressa, men jag är bara är sån. Eller ska jag skylla på min farmor? Hon var också sån att hon gick fort. Mor min klagade ofta när vi var på stan att hon kom på efterkälken =D


Annars har jag mest suttit vid datorn och varit förbannad. Jag vill ju inte komma efter med mina spel utan sitter vid varje spel och svär ve och attan över hur trögt det går, att spelet hackar osv.   Sen var jag ofta ute i köket och gnällde i högan sky på sonen att han ännu inte gjort något för att byta dator. Sånt klarar ju inte jag.Till slut fick sonen nog och när han höjer rösten är det bäst att knipa igen.    


Av Inger - 8 september 2010 22:18

Idag var det lite sprutt på käringen. Ja jag alltså. Vissa dagar är man seg och har inte energi för fem öre men idag så....

Sonen var hemma från jobbet idag för första gången på ett halvår. Han lider ju av en magåkomma som jag bara inte kan komma ihåg vad den heter....och den har varit ganska bra nu ett bra tag. Men idag var det kört. Vi försöker komma på vad som orsakade det denna gång men han har inte ätit något direkt annorlunda.

På kvällen var han iaf så pigg att jag lät min energi gå ut över honom. Först bad jag om hjälp med att få upp min dotters bröllopsfoto (vilket var på tiden!). Visst kan jag hantera hammare och spik!!! Men det bryr sig mina axlar inte om. Ni vet...att hålla upp armarna för att hamra och måtta och....jaja...

Jag sa på skämt att han skulle akta tummen. Jo men tummen aktade han ju, värre var det med stortån! Nu undrar nog vissa hur stortån kunde råka illa ut i det här fallet men förklaringen är enkel: katternas lekkorg stod precis där sonen skulle stå och hamra och den kunde han ju inte missa med tån inte.   


Sen bad jag honom hjälpa till med att få fast trappan till katternas klättergrej. Tidigare idag åkte den ner tillsammans med Jeppe så han slog sig....sånt vill jag inte ska hända. Så nu blev det äntligen gjort med.


Men jag då? Vad har jag gjort efterson jag nu var så spruttig av energi?

Jaa....vad gjorde jag?   

Ok..jag vattnade blommorna, tog hand om den torkade svampen.....herregud då, jag minns inte!! Jag bara vet att jag gjorde en massa!! Min glömska är hemsk!


Tänkte gå och lägga mig skapligt för en gång skull. Det blir alltid så sent jämnt.

Presentation

Omröstning

En enkel fråga...Är du man eller kvinna som läser min blogg?
 Man
 Kvinna

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards